
Boongewoon
Het leuke van werken bij de Krat is dat we vaak in contact komen met eigenwijze en vernieuwende producenten. Creatieve kaasliefhebbers, landbouwende Limburgers, zeewierproducenten en soja-ontwikkelaars: het bruist en borrelt in de voedingsindustrie. Zo kwamen wij ook in contact met Michael Luesink.
Michael studeerde Food Innovation en zette voor zijn afstudeerproject maar meteen een nieuw bedrijf neer: BOON. Met zijn afstudeerproject wilde Michael iets aan ons eetpatroon veranderen: het moest duurzamer, maar dan zonder insecten of kweekvlees. Het moest iets ‘gewoner’.
Op zijn reizen door India en Zuid-Amerika viel het hem op dat bonen daar, veel meer dan bij ons, onderdeel zijn van de maaltijd. En konden bonen niet heel goed in Nederland worden verbouwd? BOON was geboren. Michaels missie werd: meer Nederlandse bonen in het schap en meer Nederlanders aan de boon. Want behalve lekker, zijn bonen ook nog eens enorm voedzaam en een geweldige vleesvervanger, door de vele eiwitten bijvoorbeeld.
BOON maakt er geen potje van, is een van de slogans en het is meer dan een mooie leus. Luesink en companen bedachten wat slimme technologische innovaties: de bonen worden in plastic zakken op lage temperatuur gegaard. Zo behouden de bonen meer smaak en bite en staan ze opeens in het koelschap, in plaats van in de kelderkast. Hoe verser hoe beter!
Wij waren meteen overtuigd door de chiliburgers van BOON, maar ook bijvoorbeeld de burritovulling vonden we heel smakelijk. In de Krat vind je binnenkort hun falafel en over een poosje liggen de bonen boongewoon in het supermarktschap.
Lekker en duurzaam, wat wil je nog meer?