De voordelen van heerlijk gevarieerd eten met verschillende groenten


Gevarieerd eten is gezond

Als je gezond bezig wil zijn, dan is gevarieerd eten belangrijk. Veel mensen weten dit waarschijnlijk wel, maar het is makkelijker gezegd dan gedaan! Na een drukke dag heeft niet iedereen zin om uitgebreid boodschappen te doen of uitgebreid te koken, dus dan wordt het toch al snel een vertrouwd en snel recept. Daar is natuurlijk niets mis mee, jouw vertrouwde recepten kunnen best heel gezond zijn, met verschillende groenten en bereidingswijzen. Inspiratie nodig? Dat vind je hier op onze receptenpagina.

De voordelen van variatie

Er zitten veel voordelen aan lokaal, seizoensgebonden en gevarieerd eten, afgezien van het feit dat het niet gauw verveelt! Door steeds andere voedingsmiddelen te kiezen, liefst biologisch, uit het seizoen en met verschillende bereidingswijzen, krijg je eenvoudig verschillende soorten voedingsstoffen binnen. Bovendien eet je dan niet zomaar te veel van iets. Probeer elke dag verschillende groenten (en verschillende soorten fruit) te eten, en maak het lekker kleurrijk! Verschillende kleuren groenten en fruit hebben vaak verschillende soorten voedingsstoffen, wat gevarieerd eten makkelijker maakt.


Tips om gevarieerd te eten

Als je niet alleen bij het avondeten, maar ook bij de lunch of je ontbijt wat groenten eet, dan is het veel makkelijker om te variëren en de aanbevolen hoeveelheid groenten en fruit te eten.


Verschillende maaltijden, verschillende groenten

Eet bijvoorbeeld plakjes komkommer op je boterham met pindakaas, bessen in je yoghurt, of maak zelf een gezonde (groente)smoothie. Niet altijd tijd om verse producten te kopen? Ook diepvriesfruit- en groenten zijn heel gezond, omdat ze direct na de oogst worden ingevroren. Zelfs groenten en fruit uit een blik of pot kan heel gezond zijn, zolang er geen of weinig zout en geen suiker aan is toegevoegd.


Gevarieerd eten met snacks

Snacks zijn toch die ongezonde dingen die je zo veel mogelijk moet vermijden? Of toch niet? In tegenstelling tot wat je misschien verwacht is het juist heel gezond om te snacken! Maar uiteraard maakt het veel uit wat je dan precies eet. Gevarieerd eten, met verschillende bereidingswijzen, is net zo belangrijk bij snacks als bij elke andere maaltijd. Kies bijvoorbeeld voor zelfgemaakte palmkoolchips, geroosterde kikkererwten of een van de snacks van onze borrelplank. Of kijk eens naar deze lijst met gezonde snacks. Niet alleen gezond, maar ook overheerlijk.


Kies voor een maaltijdbox van de Krat

Nu heb je veel tips en adviezen gelezen, en heb je er misschien wel zin in om er zelf mee aan de slag te gaan. Maar misschien twijfel je nog. Want die boodschappen he, dat kost veel tijd. En elke keer verschillende groenten kiezen, met verschillende bereidingswijzen, daar heb je misschien niet veel trek in na een lange dag. Zeker niet als je ook nog kinderen hebt.


Wil je zonder moeite elke week minimaal 6 verschillende groenten op tafel zetten, met verschillende bereidingswijzen waar je zelf geen minuut over hoeft na te denken? Wil je de supermarkt overslaan zodat je meer tijd hebt voor je kinderen, partner of jezelf? Kies dan voor een maaltijdbox van de Krat! Elke week, of een frequentie naar keuze, wordt jouw maaltijdbox aan huis bezorgd, met minimaal 6 verschillende groenten en allerlei andere heerlijke producten. De bijgeleverde recepten zijn heerlijk en verrassend, zoals deze courgetteburgertjes met couscoussalade, of heerlijke kippendij met Oosterse aubergine. Wij hebben voor iedereen een geschikte maaltijdbox! Kies voor de Snelle Krat als je weinig tijd hebt, de Gemakskrat Vega als je vegetariër of flexitariër bent, of de Weekendkrat Extra als je graag zelf creatief bent in de keuken.


Met een maaltijdbox van de Krat kies je voor veel variatie en verschillende bereidingswijzen. Kortom, nooit saai en supermakkelijk. En heel gezond!


Deze week in de Krat