
If life gives you lemons
Omdat we een beetje lijden aan beroepsdeformatie struinen we vaak het web af naar collega-duurzame bedrijven. Eten en drinken zijn natuurlijk onze zoektermen. Een van de leukste bedrijven die we de afgelopen tijd tegenkwamen is Drunken Monkey. Het zal je niet verbazen: dit bedrijf handelt in drank. Specifieker: in limoncello.
Oprichter Titus Meijer werkte in de horeca en maakte al jaren zelf limoncello, toen Melissa Oosten een glas bij hem dronk. Dat beviel haar zo goed dat er ongeveer ter plekke een bedrijf ontstond. Oosten en Meijer begonnen in Peize (Drenthe) aan kleinschalige productie voor de horeca. Gewoon met zijn tweeën citroenen schillen, schillen op alcohol zetten, weinig suiker toevoegen en goed proeven. Al snel raakten ook veel slijters geïnteresseerd. Vorig jaar werden hun inspanningen beloond. Op de Internationale Wine & Spirit Competition, een toonaangevende drankenbeurs, wonnen de Nederlanders tot hun verbijstering 3 gouden medailles. Voor beste likeur, beste blend, en een gouden medaille voor een extra editie limoncello. Laag in alcohol, heel 2020.
Volgens de oprichters zit het succes ‘m in de manier van produceren: alle citroenen worden met de hand geschild, zodat zo min mogelijk van het bittere wit in de limoncello belandt. Bijkomend voordeel: er gaat veel minder suiker in de likeur.
De medailles deden het bedrijf uit hun voegen barsten: momenteel produceren ze ongeveer 2000 flessen per week en is de voorraad schoon op.
Ook zo sympathiek: voor de etiketten gebruiken de Drunken Monkeys geen plastic, maar zeefdruk. En van de geschilde citroenen maken ze Leftover Lemonade in het kader van no-waste.
Benieuwd? Op hun website vind je de verkooppunten.
Salute!
Inger Boxsem