De ins en outs van veganisme - en wat is een flexanist eigenlijk?

Misschien weet je al precies wat veganisme inhoudt, maar voor de volledigheid zullen we de definitie hier omschrijven. In principe vermijdt een veganist elk dierlijk product, en elk product dat van dieren afkomstig is. Ze eten dus niet alleen geen vlees, maar ook bijvoorbeeld geen eieren, honing en insecten. Ook worden andere producten en situaties vermeden waarin dieren worden gehouden met een bepaald doel dat schadelijk is of kan zijn voor het dier. Hierbij kan je denken aan het gebruik van wol en leer, producten die op dieren zijn getest, maar ook bijvoorbeeld een dierentuin, of een biologiepracticum waarbij dieren worden ontleed. In het kort doet een veganist dus zijn of haar best om geen dieren te (laten) gebruiken, voor zover dit mogelijk is.


Wat is een flexanist of flexivegan?

Een ander soort veganist is de flexanist, ook wel flexivegan genoemd. Mensen die zich flexanist noemen zijn vergelijkbaar met flexitariërs. Waar een flexitariër part-time vegetarisch eet, kiest een flexanist voor een part-time vegan dieet. Als je het lastig vindt om over te gaan op een volledig vegan dieet omdat je bijvoorbeeld nog niet weet hoe het bevalt, of het moeilijk of makkelijk is, of omdat je je zorgen maakt over de voedingsstoffen die je al dan niet binnenkrijgt. Of het kan ook gewoon beter passen bij jouw manier van leven. Het maakt niet uit wat je redenen zijn, zolang je maar de keuze maakt die bij jou past.


Waarom vegan eten

Er zijn verschillende belangrijke redenen voor mensen waarom vegan eten bij ze past. Het wordt gezien als gezonder en daarnaast voorkom je dierenleed.


Waarom vegan: gezondheid

Een veganistisch dieet bevat over het algemeen meer vezels en minder cholesterol, eiwit, zout en calcium dan een dieet met dierlijke producten. Verder bevat het menu van een veganist of flexanist meer groente, fruit en peulvruchten. Dat klinkt al erg gezond! Een bijkomend voordeel voor mensen die (grotendeels) veganistisch of vegetarisch eten, is bovendien een verminderd risico op hart- en vaatziekten.


Bedenk wel dat ook een vegan levensstijl ongezond kan zijn, vegan eten is ten slotte niet automatisch gezond. Als je jezelf volstopt met frietjes met ketchup en bonenburgers gelden voorgaande gezondheidsvoordelen niet meer.


Waarom vegan: dierenleed

Naast gezondheid voorkomt veganisme uiteraard veel dierenleed. Veganisten vinden bijvoorbeeld dat het verkeerd is om dieren te doden om te eten, of ze kunnen het niet verteren dat ze een huisdier hebben waar ze van houden terwijl ze andere diersoorten op hun bord hebben liggen voor hun avondmaaltijd. Bovendien kunnen ze zich (terecht) zorgen maken dat de dieren die de eieren en melk uit de winkel produceren een kort en miserabel leven leiden. De simpelste en meest volledige oplossing hiervoor is het overgaan op een vegan levensstijl.


Hoe kan ik vegan eten?

Het principe van een vegan levensstijl is simpel: laat vlees staan en sla ook de boter, kaas en eieren maar over. Leren schoenen kun je het beste in de winkel laten staan. Klaar. Of niet? Als je overschakelt op een plantaardig dieet vanwege milieuredenen is het niet helemaal zo simpel. Die lekkere avocado komt van de andere kant van de wereld waar veel water en ruimte nodig is om hem te kweken. Bovendien wordt de vrucht hier naartoe gevlogen, niet erg milieuvriendelijk. Het is dus belangrijk om je maaltijden goed te plannen en goed na te denken over welke producten al dan niet bij jouw vegan of flexavegan levensstijl past.


Het belangrijkste binnen een vegan dieet is variatie. Eet voldoende verschillende kleuren groente en fruit, voeg noten, volkoren granen, bonen en linzen toe aan je gerechten en maak gebruik van bijvoorbeeld chiazaad, hennep en lijnzaad. De keuze voor onze vegan maaltijdbox helpt hierbij.


Waarom vegan: het milieu

Naast het veroorzaken van dierenleed zorgt de productie van vlees en vleesproducten voor veel milieuschade. Dierlijke producten hebben namelijk een grote voetafdruk. Met name rundvlees draagt hieraan bij, omdat koeien bovendien methaan uitstoten. Sowieso zorgt vlees voor een hoge CO2-uitstoot, maar ook zuivelproducten en eieren dragen hier significant aan bij. Zelfs de vleessoort met de laagste uitstoot, kip, is slechter voor het milieu dan plantaardige eiwitten. Bovendien is er enorm veel water en ruimte nodig om het voer voor deze dieren te kweken, wat grote gevolgen heeft voor de plaatselijke natuur.


Waarom vegan: CO2-uitstoot

Als je vegan of flexanist wil worden vanwege het milieu, let er dan goed op welke producten je koopt. Buiten het seizoen komen veel fruit- en groentesoorten van de andere kant van de wereld, en komen dus hierheen met het vliegtuig. Voorbeelden zijn aardbeien en bosbessen. In extreme gevallen, bijvoorbeeld als je (vrijwel) alleen fruit eet, kan een veganistisch dieet zelfs een significant grotere impact hebben op het milieu dan een dieet met dierlijke producten. Als je naar het gemiddelde dieet van een vegan of flexivegan kijkt, dan zie je echter dat de voetafdruk van hun maaltijden wel degelijk lager is dan die van een gemiddeld dieet met dierlijke producten.


Voedingsstoffen

Het is belangrijk om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen als je een veganistisch dieet volgt. Met name vitamine B12 is belangrijk, maar ook calcium. Onderzoek wijst namelijk uit dat mensen die een veganistisch dieet volgen een iets verhoogd risico hebben op een beroerte, mogelijk veroorzaakt door een te lage hoeveelheid cholesterol of vitamine B12. Dit laat zien dat het ontzettend belangrijk is om goed te letten op wat je eet, vooral als je dieet 100% vegan is. Het voordeel is dat veel veganistische producten verrijkt zijn met vitamine B12, en bovendien kan je B12- en calciumsupplementen slikken mocht dat nodig zijn. Voor een eiwit- of ijzertekort hoef je niet bang te zijn. Eiwit zit bijna overal in, dus zolang je voldoende calorieën eet krijg je zeker genoeg eiwitten binnen. Als het gaat om ijzer is je lichaam uitstekend in staat zich aan te passen aan een lagere hoeveelheid, dus ook dit is geen enkel probleem bij het volgen van een vegan dieet.


De voordelen voor een flexanist

Wat betreft het vegan dieet lijken er voornamelijk voordelen te zijn, er is dus niets dat je tegenhoudt om voornamelijk vegan recepten klaar te maken mocht je dat graag willen. Verder is het duidelijk dat gezondheidsvoordelen al voorkomen als je slechts grotendeels plantaardig eet, met af en toe kleine hoeveelheden dierlijke producten. Het is dus, zeker voor je gezondheid, niet 100% noodzakelijk om volledig plantaardig te gaan eten. Ook als flexanist zit je al goed. Als je je zorgen maakt om dierenleed kun je dit verminderen door ervoor te zorgen dat de dieren waarvan je producten eet een goed en lang leven hebben gehad, door bijvoorbeeld vlees, melk of eieren rechtstreeks bij de boer te kopen. Mocht je veganist willen worden vanwege het milieu zijn er op het moment geen goede alternatieven, doordat dierlijke producten vanwege hun aard nou eenmaal meer uitstoten.


Vind je het nog steeds lastig om te besluiten of je vegan of flexanist wil worden? Lees dan vooral over onze heerlijke vegan recepten en onze gloednieuwe vegan maaltijdbox, voor het eerst beschikbaar op 4 oktober 2021, ofwel op dierendag!


Vegan recepten

Er zijn enorm veel heerlijke vegan recepten te vinden die gezond, verrassend en gevarieerd zijn. Het dieet van een vegan of flexanist hoeft alles behalve saai, duur of ingewikkeld te zijn, je hoeft zelfs niet elke dag te koken met vegan vlees- en zuivelvervangers. Kijk bijvoorbeeld naar deze Pasta met cherrytomatensaus en venkel-tuinbonen met bonenkruid of deze heerlijke Provençaalse ratatouille met olijven en boterbonen. Uiteraard kan je zelfs vegan recepten zo exotisch maken als je wil, probeer maar eens dit recept voor Midden-Oosterse vegan gehaktballetjes in tomatensaus met palmkool en rijst. Onze vegan maaltijdbox zit bomvol met dit soort recepten.


Vegan challenge

Wil je graag vegan of flexanist worden, maar weet je niet goed waar je moet beginnen? Probeer dan bijvoorbeeld de Vegan Challenge van de Nederlandse Vereniging voor Veganisme of de Vegan Pledge van The Vegan Society (de Britse vereniging voor veganisme). Zij helpen je om 30 dagen lang een veganistisch dieet te volgen, en hebben veel tips en adviezen voor de beginnende veganist en flexanist. Onze vegan maaltijdbox bomvol vegan recepten past hier erg goed bij.


Nieuwe vegan krat op dierendag

Als je het graag simpel wil houden en zonder gedoe toch vegan of flexanist wil worden, kies dan voor onze gloednieuwe Vegankrat. Op 4 oktober 2021, dus op dierendag, lanceren we deze krat officieel, maar je kunt hem nu al bestellen! In deze vegan maaltijdbox vind je de ingrediënten voor 3 maaltijden, inclusief vegan recepten. De inhoud is 100% vegan, uiteraard met veel groenten. De gerechten zijn smaakvol, en alle producten in de Krat zijn lokaal en seizoensgebonden. Niet alleen makkelijk en gezond dus, maar ook super duurzaam.


Bestel nu jouw vegan maaltijdbox met 10% introductiekorting op de eerste 4 kratten!


De Vegankrat wordt bezorgd op maandag.


Ik wil de Vegankrat!