Skip to main content

The Game Changers

Netflix is niet alleen een zegen (en ramp) voor mensen met een zwak voor fijne verhalen. Ook hun documentaires mogen er zijn. Je begrijpt dat wij vooral de culinaire docu’s bekijken. We schreven al eerder over Chef’s Table. Salt, Fat, Heat and Acid is een geweldige reis over de wereld met Samin Nosrat en Ugly Delicious een aanstekelijke serie over ‘gewoon’ eten en wat dat kan vertellen over de volksaard.

Plantaardig dieet

Laatst zagen we een documentaire die in Amerika nogal wat stof had doen opwaaien: The Game Changers. Gefilmd als een actiefilm volg je in deze docu een aantal topsporters die zijn overgestapt naar een plantaardig dieet. Prachtig om naar te kijken, en bij vlagen informatief.

Zo blijkt het idee dat spieren energie krijgen door het eten van vlees volstrekt achterhaald.

Dat stamt uit de 19e eeuw nota bene. Een Duitse scheikundie, Grieber, ontvouwde toen een theorie over dierlijke proteïnen, die ongeveer wereldwijd werd overgenomen. Zijn ideeën waren zo succesvol, dat veel mensen er nog steeds in geloven, al is het-wetenschappelijk bewezen- allang achterhaald.

Overkill

Amerikanen zijn nooit bang voor wat overkill, dus de boodschap dat plantaardig eten zo ongeveer het gezondste is wat je voor je lichaam kan doen, wordt behoorlijk aangezet, al is het maar doordat veel topsporters vertellen wat het plantaardige dieet voor hen doet.

Feitjes

Toch zijn een paar feitjes over de impact van vlees eten op de wereld wat ons betreft het meest overtuigend.

  • - Zo wordt 83% van de landbouwgrond gebruikt voor het produceren van 18% van de calorieën die wij consumeren. Dat komt dan vooral door al het veevoer dat er wordt verbouwd.
  • - Er is, volgens de Game Changers, 2400 liter water nodig voor de productie van één hamburger, en dat zorgt er weer voor dat inmiddels vijfentwintig procent van de rivieren niet meer uitkomt in de oceaan. Zelfs als de makers selectief rondstruinen in wetenschappelijk onderzoek, en er we zeggen maar wat, 1400 liter water nodig zou zijn voor de productie van een hamburger, is dat nog steeds vrij indrukwekkend.

De boodschap wordt steeds duidelijker. Afgelopen week bestelden jullie meer vegetarische kratten dan de vlees/viskrat. The times, they are a changing.


Door: Inger Boxsem