
Veelgestelde vragen
Over de Krat
-
Wat is de Krat?
Bij de Krat ontwikkelen we elke week weer nieuwe uitbundige maaltijdboxen gevuld met eerlijk eten en bezorgen die samen met Crisp bij jou thuis. Mooie seizoensproducten, lokaal gekweekt en duurzaam geteeld met respect voor mens, dier en milieu. Met makkelijke recepten voor doordeweeks of om lekker uitgebreid in het weekend uit te koken. Kies zelf de Krat die het beste bij jou past!
-
Wat betekent het voor mij dat Krat nu onderdeel is van Crisp?
Sinds 8 november 2022 hoort de Krat bij Crisp, de supermarkt app voor knettervers eten en daar zijn Crisp en de Krat heel blij mee! Het team van de Krat blijft verantwoordelijk voor de inhoud van jouw Krat, samen met onze fantastische leveranciers.
Als je nieuw bent op deze website en besluit een Krat te bestellen, dan sluit je je abonnement (eenmalig, wekelijks of twee-wekelijks) dus af met Crisp B.V.
Ben je terug van weggeweest en wil je weer een abonnement afsluiten? Crisp heeft jouw account en (slapend) abonnement bij de Krat voortgezet voor het geval je weer een Krat wil bestellen. Of wil je weer eens eenmalig bestellen? Dat kan ook gewoon op dezelfde manier als je gewend was.
Of je nu nieuw bent of weer terug van weggeweest, je krijgt - naast je Krat abonnement - een account in de Crisp app waarmee je, als je dat wilt, extra boodschappen kan toevoegen aan je Krat bezorging. Je krijgt een e-mail met uitleg over het activeren van je Crisp account.
Crisp zal jouw Krat bestelling en eventuele extra boodschappen automatisch bij jou incasseren, een aantal dagen na de bezorging. Je ziet dan ook de factuur in jouw Crisp account.
Crisp is verder verantwoordelijk voor de verwerking van jouw persoonsgegevens. Hier kun je lezen hoe Crisp omgaat met jouw persoonsgegevens.
Het beheren van je abonnement of het inplannen van je losse Kratten gaat voorlopig via deze Krat website. In de loop van 2023 zal je jouw Krat kunnen inplannen via de Crisp app. Wij houden je daarover op de hoogte.
-
Wat voor soort Kratten zijn er?
Maaltijdboxen
de Gemakskrat
Deze Krat bevat alles wat je nodig hebt voor drie eerlijke, gemakkelijke en gezonde doordeweekse maaltijden, waarvan twee met vlees en/of vis en één vegetarisch. In de oneven weeknummers bevat de Gemakskrat twee gerechten met vlees en één vegetarisch en in de even weeknummers bevat deze Krat één met vlees, één met vis en één vegetarisch.
de Gemakskrat Vega
Deze Krat bevat een gevarieerd aanbod aan groenten, pasta's, vleesvervangers, zuivel, eieren, kaas, peulvruchten, etc. Met de bijgeleverde recepten kun je 3 eerlijke en gezonde maaltijden bereiden.
de Snelle Krat
De Snelle Krat is voor ieder die wel met kwalitatief goede producten wilt koken, maar niet altijd tijd heeft om meer dan 30 minuten aan gerechten te besteden. De gerechten zijn dus relatief iets simpeler en staan sneller op tafel. Ook hier twee gerechten met vlees (waarvan soms eentje met vis), en één vegetarisch gerecht.de Vegankrat
Deze maaltijdbox bevat recepten en alle ingrediënten voor 3 vegan maaltijden. 100% plantaardig voor als je (vaker) veganistisch wilt gaan eten. Met véél groenten, peulvruchten, de nieuwste vleesvervangers, en allemaal van Nederlandse bodem en in het seizoen.
Voor alle maaltijdboxen geldt dat je een aantal basisingrediënten zelf in huis moet hebben, zoals peper, zout, specerijen, knoflook, azijn, mosterd, olie, boter, etc.
Boodschappenboxen
de Inspiratiekrat
Heb je vooral in het weekend zin om uitgebreid te koken met mooie ingrediënten en wil je zelf bepalen wat je gaat maken? Neem dan deze luxe maaltijdbox met mooie groenten, twee porties vlees en/of vis, zuivel, kaas, delicatessen en ambachtelijk brood. De Inspiratiekrat wordt geleverd met 7 tot 8 inspiratie recepten.de Oogstkrat
Wil jij in het weekend uitgebreid koken met mooie ingrediënten én ben je vegetariër? Dan is deze Krat iets voor jou. Bomvol groenten en fruit in het seizoen, van Nederlandse bodem. Een lekker ambachtelijk broodje, 2 à 3 zuivelproducten zoals yoghurt, ei en een delicatesse product. Direct van de boer bij jou in de keuken! -
Zijn alle ingrediënten biologisch?
Onze producten hebben niet allemaal het keurmerk Eko, dus mogen we de Krat niet biologisch noemen. Onze groenten komen zoveel mogelijk uit de koude volle grond of uit duurzame kassen zonder verlichting en verwarming. Alle groenten komt uit Nederland en hebben geen onnodige vervuilende kilometers afgelegd. Het vlees komt van boeren uit de omgeving van Amsterdam (o.a. Waterlant's Weelde) die goed voor de dieren zorgen. De dieren lopen vrij rond in de weide en ze krijgen duurzame gezonde voeding zonder antibiotica. De vis heeft altijd het MSC keurmerk en wordt gevangen volgens de viswijzer. Het brood is altijd biologisch en ambachtelijk bereid. Kijk hier voor meer informatie over onze duurzame principes.
-
Waar komen de producten vandaan?
Wij vinden het belangrijk dat je weet waar je eten vandaan komt, en dat er zo min mogelijk schakels en bewerkingen zitten tussen jou en degene die je voedsel produceert. Dus kopen we rechtstreeks in bij de boer, de bakker, de visafslag en de worstenmaker. Zo weet je zeker dat ‘vers’ echt vers is. Dat de makers een eerlijke prijs krijgen. En dat het helemaal niet zo ingewikkeld is om meer met de seizoenen mee te eten. Natuurlijk is dat in veel opzichten beter, maar vooral gewoon veel lekkerder.
Alle producten uit de Krat komen van verschillende leveranciers uit Nederland. De leveranciers vind je onderaan deze pagina.
-
Waarin onderscheidt de Krat zich van andere maaltijdboxen?
De Krat bestaat al sinds 2010 en was het eerste maaltijdbox-concept in Nederland. De Krat onderscheidt zich op het gebied van:
- Kwaliteit: de Krat zorgt er voor dat alle producten die in de krat zitten aan de strengste kwaliteitseisen voldoen. Met name met de hoogstaande kwaliteit van ons vlees en vis onderscheiden we ons van onze concurrenten.
- Service: flexibiliteit en een zeer vriendelijke, meedenkende en oplossingsgerichte klantenservice is bij de Krat een speerpunt. Onze abonnementsvormen zijn het meest flexibel van alle maaltijdboxen. Je kan een krat altijd afzeggen, verplaatsen of helemaal opzeggen, dat is bij ons geen probleem.
- Prijs: de Krat hanteert dezelfde en in sommige gevallen zelfs lagere prijzen als de concurrentie, terwijl de inhoud van de Krat veel duurzamer is.
- Transparantie & eerlijkheid: de Krat is heel transparant over de herkomst van de producten. We betalen onze leveranciers een eerlijke prijs voor hun product, en kopen zoveel mogelijk rechtstreeks bij de boer of producent, of via de kleinere, biologische groothandel. Nagenoeg alle producten in de Krat komen uit Nederland. Als er een citroen of limoen nodig is als smaakmaker, dan komt deze uit Europa. Droogwaren die niet in Nederland geproduceerd worden (denk aan couscous en rijst) zijn fairtrade en/of biologisch.
-
Zit er ook fruit in de Krat?
Er zit af en toe fruit in onze boodschappenboxen, maar omdat we met duurzame en lokale seizoensproducten werken gebeurt dat niet het hele jaar rond. In de zomer zit er zomerfruit in de Krat en op andere momenten bijvoorbeeld appels, peren en pruimen. Je kan via Crisp altijd fruit bijbestellen, net als brood, kaas, eieren, melk en veel andere dagelijkse boodschappen.
-
Moet ik zelf nog boodschappen doen?
Voor de maaltijdboxen zit alles in de Krat wat je nodig hebt om 3 recepten te maken. We maken wel veel gebruik van peper, zout, knoflook, olie, boter, azijn, mosterd en een aantal basiskruiden. Deze producten zitten niet in de Krat en dien je zelf in huis te hebben. Van de maaltijdboxen met levering op maandag krijg je op vrijdag bericht over hetgeen je zelf in huis moet hebben en van de maaltijdboxen met levering in het weekend krijg je hier woensdag bericht over.
Mis je iets in je keukenkastje of wil je extra boodschappen toevoegen aan je Krat bestelling? Dit doe je heel eenvoudig met jouw account in de Crisp app. Daar vind je een groot assortiment aan knetterverse en kwalitatieve producten van goede komaf, in het seizoen en boordevol smaak. Zo heb je fruit voor school, vers brood en je favoriete Ecover wasmiddel of een lekkere fles olijfolie met hetzelfde gemak in huis. Wij zijn bij de Krat ook fan van de knoflookbollen bij Crisp - zo vind je ze in de reguliere supermarkt meestal niet.
Flexibel lidmaatschap
-
Hoe werkt het flexibele lidmaatschap van de Krat?
Zoals het woord al aangeeft, het lidmaatschap van de Krat is flexibel. Je kan zelf kiezen wanneer je de Krat wilt ontvangen, voor hoeveel personen en wat voor soort Krat. Wil je de Krat wekelijks of juist af en toe? Je regelt het allemaal zelf via je eigen Mijn Krat pagina op deze website. Je kan je eigen abonnement aanpassen, tijdelijk stopzetten of op een ander adres laten bezorgen. In de loop van 2023 zal je jouw Krat kunnen inplannen via de Crisp app. Wij houden je daarover op de hoogte.
-
Hoe kan ik inloggen in mijn Krat omgeving?
-
Kan ik de Krat ook om de week ontvangen?
Dit is zeker mogelijk! Op het moment dat je een abonnement afsluit kan je ervoor kiezen om de Krat wekelijks of om de week te ontvangen. Je kan dit ook later in je eigen pagina aanpassen. Let op! Je kan je volledige abonnement aanpassen of je kan eenmalig een week aanpassen.
-
Ik wil mijn Krat abonnement wijzigen, kan dat?
Dit is zeker mogelijk! Je kan je abonnement wijzigen via je eigen Mijn Krat pagina. Log in met je persoonlijke gegevens en ga naar "abonnement wijzigen" om wijzigingen aan te brengen. Omdat wij wel tijd nodig hebben om producten te bestellen en producten voor jouw bestaande Krat soms al besteld zijn, kan het voorkomen dat je nieuwe abonnement pas een week later ingaat. De bestellingen van de Gemakskrat, Snelle Krat en Vegankrat (met levering op maandag en dinsdag) doen wij altijd op donderdag om 10.00 uur, die van de Inspiratiekrat, Oogstkrat en de Gemakskrat (met donderdag en vrijdag) op maandag om 10.00 uur. Is het niet helemaal duidelijk wanneer je nieuwe abonnement in gaat, neem dan contact op met info@dekrat.nl.
-
Tot wanneer kan ik mijn bestelling wijzigen?
Je kan je bestelling tot een kleine week voor de levering wijzigen.
- Wanneer je je Krat op maandag of dinsdag ontvangt, kan je deze op jouw Mijn Krat pagina aan- of uitzetten tot donderdag 10:00 uur.
- Wanneer je je Krat op donderdag of vrijdag ontvangt, kan je deze aan- of uitzetten tot maandag 10:00 uur.
-
Kan ik mijn Krat abonnement voor een bepaalde periode pauzeren?
Tijdelijk in het buitenland, aan het verhuizen of even geen zin in de Krat? Geen probleem, je kan per direct je abonnement stop zetten. Hiervoor gelden dezelfde uiterste tijden als bij het wijzigen van je abonnement (zie "tot wanneer kan ik mijn bestelling wijzigen"). Ga naar je eigen Mijn Krat pagina en klik op "opzeggen" om je abonnement stop te zetten. Na een tijdje weer zin in de Krat? Dan hervat je zelf weer je abonnement.
-
Kan ik mijn Krat annuleren ivm vakanties etc.?
Dit is zeker mogelijk! Je kan je Krat annuleren via je eigen Mijn Krat pagina. Ga naar "Weekplanning bekijken / wijzigen" en je kan de desbetreffende week of weken annuleren door op ''ik sla deze week over'' te klikken. Mocht je later alsnog besluiten dat je de Krat wel wilt ontvangen, dan kan dit door middel van de "toch ontvangen" knop aan te klikken. Tot wanneer je de Krat kan annuleren kan je onder de desbetreffende week vinden.
-
Ik wil mijn Krat abonnement opzeggen, hoe kan ik dit regelen?
Je kan je abonnement opzeggen door naar Mijn Krat te gaan en op de knop "opzeggen" te klikken. Aangezien wij met flexibele abonnementen werken, kan je je abonnement per direct stop zetten, met inachtneming van de besteldeadline van onze producten. Die is voor de maandag en dinsdag kratten op donderdag 10.00u de week ervoor; voor de donderdag- en vrijdagkratten op maandag 10.00u (in diezelfde week). Mocht je na een tijdje weer zin hebben in de Krat, dan kan je via je eigen Mijn Krat omgeving weer de Krat bestellen!
-
Heb ik bedenktijd na het afsluiten van het abonnement?
Je hebt een bedenktijd van 14 dagen na ontvangst van de eerste Krat. Maak je gebruik van je bedenktijd? Dan moet je wel betalen voor de Kratten die je al geleverd hebt gekregen tijdens deze 14 dagen. Je kan gebruik maken van het herroepingsrecht door dit formulier te gebruiken.
Bezorging
-
Wordt de Krat ook bij mij bezorgd?
Al onze Kratten worden landelijk bezorgd, met uitzondering van de Waddeneilanden. Crisp verzorgt de bezorging en stuurt je ook de bezorgnotificatie op je telefoon.
-
Wordt mijn Krat gekoeld vervoerd?
Jazeker, jouw boodschappen- of maaltijdbox wordt in een koele ruimte ingepakt en bewaard tot hij in het busje gaat. De elektrische busjes zijn gekoeld.
-
Wanneer wordt de Krat bij mij bezorgd?
Groot Amsterdam PC 1000-1121
Maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag:
09:00 - 13:00
14:00 - 18:00
16:00 - 21:00
17:00 - 22:00Rest van NL
Maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag:
16:00 - 21:00
17:00 - 22:00 -
Zijn er ook bezorgkosten aan de Krat verbonden?
Nee, wij hanteren géén bezorgkosten.
-
Ik wil mijn adres wijzigen, hoe doe ik dat?
Je kan je adres zelf wijzigen in je eigen mijn krat omgeving. Let op! Doe dit wel bij contactgegevens zodat je je adres definitief wijzigt. Als je je adres aanpast bij ingeplande Kratten, dan pas je eenmalig het adres aan.
-
Kan ik aangeven hoe laat ik de Krat wil ontvangen?
Bij het bestellen van de Krat kan kiezen voor verschillende tijdvensters op vier verschillende dagen. Binnen het venster is het helaas niet mogelijk om een specifieke tijd te kiezen, maar je krijgt van ons van te voren een bericht met daarin een tijdsvenster van een uur. Mocht je niet thuis zijn, dan proberen we het gewoon bij de buren of misschien heb je een plek waar de bezorgen het neer mag zetten. Komt je vaste bezorgmoment een keer niet uit, dan kan je altijd eenmalig de dag of het bezorgadres wijzigen via weekje overslaan of wijzigen.
-
Kan ik de Krat eenmalig op een alternatief adres laten bezorgen?
Ja dat kan, neem daarvoor contact op met de klantenservice via service@crisp.nl
-
Kan ik de Krat eenmalig op een ander bezorgmoment ontvangen?
Dit is zeker mogelijk! Je kan je bezorgmoment wijzigen via je eigen pagina (via het menu rechtsboven: mijn krat). Log in met je persoonlijke gegevens en ga naar weekje overslaan of wijzigen. Je kan dan het bezorgmoment voor die desbetreffende week wijzigen.
Houd er rekening mee dat je wijzigingen tot een bepaald moment kan doorvoeren. Je kan onder de desbetreffende week vinden tot wanneer je het bezorgmoment kan wijzigen. De Inspiratiekrat, Oogstkrat en de Gemakskrat (levering donderdag en vrijdag) kunnen tot maandag 10:00 uur aangepast worden en de Gemakskrat, Snelle Krat en Vegankrat (levering op maandag of dinsdag) tot donderdag 10:00 uur.
-
Wat gebeurt er met mijn Krat als ik onverwachts afwezig ben op het moment van bezorging?
Mocht je een keer afwezig zijn tijdens het bezorgmoment, dan probeert de chauffeur de Krat bij de buren te bezorgen. Mocht dit onverhoopt ook niet lukken dan neemt hij de Krat mee terug en kijken we of we hem op een later moment kunnen naleveren. De chauffeur stuurt sowieso een bericht om aan te geven wat hij/zij met de Krat heeft gedaan.
-
Kan ik mijn Krat ook afhalen?
-
Kan ik mijn Krat ook voor de deur laten zetten als ik niet thuis ben?
Ja dit is mogelijk. Graag horen wij dit van te voren zodat wij hier een notitie van kunnen maken voor de chauffeur. Mocht je een schuur, tuinhuisje oid hebben, dan kan de Krat ook daar neergezet worden door onze chauffeurs. Mail naar serviceinfo@crisp.nl dekrat.nl en wij maken de notitie in orde. LET OP! Bevat je levering alcohol, omdat je wijn of bier hebt bij besteld via Crisp, dan dien je zelf thuis te zijn.
Betalingen
-
Wat kost de Krat?
De Gemakskrat
€ 45,- voor 2 personen
€ 58,- voor 3 personen
€ 68,- voor 4 personenDe Gemakskrat Vega
€ 44,- voor 2 personen
€ 56,- voor 3 personen
€ 66,- voor 4 personenDe Snelle Krat
€ 45,- voor 2 personen
€ 58,- voor 3 personen
€ 68,- voor 4 personenDe Vegankrat
€ 44,- voor 2 personen
€ 66,- voor 4 personenDe Inspiratiekrat
€ 42,- voor 1 persoon
€ 52,- voor 2 personen
€ 66,- voor 3 personen
€ 77,- voor 4 personenDe Oogstkrat
€ 41,- voor 2-3 personen -
Hoe kan ik mijn Krat betalen?
Je betaalt de Krat middels automatisch incasso. Om je bankrekeningnummer te bevestigen reken je 1 cent af met iDeal aan De Krat B.V. Daarmee is je abonnement of losse Krat bestelling geactiveerd. Door in het bestelformulier aan te vinken dat je akkoord gaat met automatisch incasseren geef je Crisp B.V. toestemming om voor jouw komende en eventueel volgende Kratten een incasso-opdracht te sturen naar je bank.
-
Wanneer vindt de betaling plaats?
Het volledige bedrag voor jouw Krat en eventueel toegevoegde overige boodschappen wordt een paar dagen na bezorging door Crisp B.V. automatisch geïncasseerd. De incasso voor elke afzonderlijke Krat wordt voorafgegaan door een factuur van Crisp die te vinden is in jouw Crisp app. Je krijgt een e-mail met uitleg over het activeren van je Crisp account.
Als je het niet eens bent met een afschrijving, kun je deze laten terugboeken. Neem hiervoor binnen acht weken na afschrijving contact op met de bank en vraag naar de voorwaarden.
-
Hoe kan ik mijn rekeningnummer wijzigen?
Je kan je rekeningnummer zelf niet wijzigen. Stuur een mailtje naar service@crisp.nl waarin je aangeeft dat je je rekeningnummer wilt wijzigen en wij regelen het voor je.
-
Ik heb spijt van mijn bestelling, kan ik er nog vanaf?
Wettelijk heb je 14 dagen bedenktijd bij het afsluiten van een online abonnement. Als je ons een mailtje stuurt storten we het bedrag dat je hebt betaald meteen terug. Alleen als we jouw eerste Krat al besteld en ingepland hebben, dan dien je die ene Krat nog wel af te nemen en te betalen, maar daarvoor kan je je geld nog terugkrijgen. Je kan ons dan het beste een mailtje sturen via service@crisp.nl, dan maken we het voor je in orde.
Overig
-
Wat moet ik doen met mijn lege doos?
Omdat wij de dozen recyclen kan je jouw doos meegeven aan de chauffeur bij de volgende levering. Heb je nog een lege Krat van eerder? Die meegeven aan de chauffeur of houden: handig voor oud papier, speelgoed en/of kattenslaapplek :)
-
Wanneer komen de recepten online?
De recepten van de Krat komen een week eerder op maandag online, via deze week in de Krat. Op deze pagina vind je de inhoud van de Krat van die desbetreffende week. Bovenaan de pagina kan je op de knop 'Volgende week' klikken voor het menu van de daaropvolgende week zien. Mocht je die week de Krat niet ontvangen, maar de inhoud er wel erg lekker uit vinden zien, dan kan je deze alsnog bestellen via de knop "planning wijzigen" in je eigen Mijn Krat pagina.
-
Hoe kan ik de klantenservice van de Krat bereiken?
Je kan de klantenservice Crisp via email, telefoon en Whatsapp bereiken tussen 08.00 en 22.30 uur.
Email: service@crisp.nl
Telefoon en Whatsapp: 097 010 2606 61
-
Wordt er rekening gehouden met allergieën en diëten?
Op dit moment is het jammer genoeg niet mogelijk om rekening te houden met alle allergieën en dieetwensen. Neem contact op met de klantenservice om te overleggen over de mogelijkheden.
-
Kan ik de Krat ook kado geven?
Op dit moment niet, wij werken aan een manier om dit snel weer beschikbaar te maken.
-
Hoe kan ik mijn kado voucher inwisselen?
Je kunt een eerder ontvangen kado voucher inwisselen door de Krat even te bellen (020-6930110) of een email te sturen: info@dekrat.nl. We helpen je graag!
-
Kan ik de recepten ook in het Engels ontvangen?
Dit is mogelijk door de gehele pagina te vertalen naar het Engels via Google vertalen.
-
Ik heb een andere vraag of suggestie.
Heb je een vraag die hier niet tussen staat of een suggestie of leuk idee voor de Krat, stuur dan een mailtje naar service@crisp.nl dan krijg je zo snel mogelijk antwoord.
-
Ik heb een klacht over de inhoud van de Krat.
We streven naar een mooi, eerlijk product met goede service. Mocht er onverhoopt toch iets mis zijn met de inhoud van de Krat, dan horen wij het natuurlijk graag. Stuur een email naar service@crisp.nl