
Veelgestelde vragen
Over de Krat
-
Wat is de Krat?
De Krat is een service die elke week een uitbundige maaltijdbox vol eerlijk eten bij jou thuis bezorgt! Mooie seizoensproducten, lokaal gekweekt en duurzaam geteeld met respect voor mens, dier en milieu. Met makkelijke recepten voor doordeweeks of om lekker uitgebreid in het weekend uit te koken. Kies zelf de krat die het beste bij jou past!
-
Wat voor soort kratten zijn er?
De Gemakskrat
Deze krat bevat alles wat je nodig hebt voor drie eerlijke, gemakkelijke en gezonde doordeweekse maaltijden, waarvan twee met vlees en vis en één vegetarisch. Alle producten die je nodig hebt voor de drie recepten zitten in de krat. Het enige dat u in huis hoeft te hebben zijn enkele basisingrediënten zoals peper, zout, specerijen, olie, boter, etc.
De Gemakskrat Vega
Deze krat bevat een gevarieerd aanbod aan groenten, pasta's, vleesvervangers, zuivel, eieren, kaas, etc. Met de bijgeleverde recepten kun je 3 eerlijke en gezonde maaltijden bereiden. Het enige dat je in huis hoeft te hebben zijn enkele basisingrediënten zoals peper, zout, specerijen, olie, boter, etc.
De Weekendkrat Extra
Heb je vooral in het weekend zin om uitgebreid te koken met mooie ingrediënten en wil je zelf bepalen wat je gaat maken? Neem dan deze luxe maaltijdbox met mooie groenten, twee porties vlees en/of vis, zuivel, kaas, delicatessen en ambachtelijk brood. De Weekendkrat Extra wordt geleverd met 7 tot 8 inspiratie recepten.
De Snelle Gezinskrat
De Snelle Gezinskrat bevat drie gezonde en kindvriendelijke maaltijden. Eéntje is al kant-en-klaar en kun je zo de oven inschuiven, één tover je binnen een half uur op tafel en eentje is voor wanneer je tijd en zin hebt om lekker in de keuken te staan. -
Zijn alle ingrediënten biologisch?
Onze producten hebben niet allemaal het keurmerk Eko, dus mogen we de Krat niet biologisch noemen. Wel zorgen we ervoor dat alle groenten onbespoten zijn, zoveel mogelijk uit de koude volle grond of uit duurzame kassen zonder verlichting en verwarming komen. Alle groenten komt uit Nederland en heeft geen onnodige vervuilende kilometers afgelegd. Het vlees komt van boeren uit de omgeving van Amsterdam (o.a. Waterlant's Weelde) die goed voor de dieren zorgen. De dieren lopen vrij rond in de weide en ze krijgen duurzame gezonde voeding zonder antibiotica. De vis heeft altijd het MSC keurmerk en wordt gevangen volgens de viswijzer. Het brood is altijd biologisch en ambachtelijk bereid. Kijk hier voor meer informatie over onze duurzame principes.
-
Waar komen de producten vandaan?
Alle producten uit de Krat komen van verschillende leveranciers uit Nederland. Alle leveranciers vind je onderaan deze pagina.
-
Waarin onderscheidt de Krat zich van andere maaltijdboxen?
De Krat bestaat al sinds 2010 en was het eerste maaltijdbox-concept in Nederland. De Krat onderscheidt zich op het gebied van:
- Kwaliteit: de Krat zorgt er voor dat alle producten die in de krat zitten aan de strengste kwaliteitseisen voldoen. Met name met de hoogstaande kwaliteit van ons vlees en vis onderscheiden we ons van onze concurrenten.
- Service: flexibiliteit en een zeer vriendelijke, meedenkende en oplossingsgerichte klantenservice is bij de Krat een speerpunt. Onze abonnementsvormen zijn het meest flexibel van alle maaltijdboxen. Je kan een krat altijd afzeggen, verplaatsen of helemaal opzeggen, dat is bij ons geen probleem. We blijven je dan ook niet eindeloos achtervolgen.
- Prijs: de Krat hanteert dezelfde en in sommige gevallen zelfs lagere prijzen als de concurrentie, terwijl de inhoud van de Krat veel duurzamer is.
- Transparantie & eerlijkheid: de Krat is heel transparant over de herkomst van de producten. We betalen onze leveranciers een eerlijke prijs voor hun product, en kopen zoveel mogelijk rechtstreeks bij de boer of producent, of via de kleinere, biologische groothandel.
-
Zit er ook fruit in de Krat?
Er zit af en toe fruit in de Krat, maar omdat we met duurzame en lokale seizoensproducten werken gebeurt dat niet heel vaak. In de zomer zit er zomerfruit in de Krat en we proberen in het seizoen ook appels en peren toe te voegen.
-
Moet ik zelf nog boodschappen doen?
Voor de Gemaks- en Snelle GezinsKrat zit alles in de krat wat je nodig hebt om 3 recepten te maken. We maken wel veel gebruik van peper, zout, knoflook, en een aantal andere basis kruiden. Deze producten zitten niet in de krat en dienen de klanten zelf in huis te hebben. Van de Gemakskrat met levering op maandag krijg je hier op vrijdag bericht over en van de Gemakskrat met levering in het weekend krijg je hier woensdag bericht over, zodat je nog tijd hebt om kruiden oid te kopen mocht je dit niet standaard in huis hebben.
Flexibel lidmaatschap
-
Hoe werkt het flexibele lidmaatschap van de Krat?
Zoals het woord al aangeeft, het lidmaatschap van de Krat is flexibel. Je kan zelf kiezen wanneer je de Krat wilt ontvangen, voor hoeveel personen en wat voor soort krat. Wil je de Krat wekelijks of juist af en toe? Je regelt het allemaal zelf via je eigen mijn krat pagina. Je kan je eigen abonnement aanpassen, tijdelijk stopzetten of op een ander adres laten bezorgen. Als je het abonnement opzegt zullen we je nog een keer een mailtje sturen, maar verder vallen we je niet meer lastig.
-
Hoe kan ik inloggen in mijn Krat omgeving?
Als je nieuw bent bij de Krat ga dan naar bestellen en meld je aan. Als je je geregistreerd hebt, kan je je aanmelden via de 'Mijn Krat' knop rechts bovenin
-
Kan ik de Krat ook om de week ontvangen?
Dit is zeker mogelijk! Op het moment dat je een abonnement afsluit kan je ervoor kiezen om de krat wekelijks of om de week te ontvangen. Je kan dit ook later in je eigen pagina aanpassen. Let op! Je kan je volledige abonnement aanpassen of je kan eenmalig een week aanpassen.
-
Ik wil mijn Krat abonnement wijzigen, kan dat?
Dit is zeker mogelijk! Je kan je abonnement wijzigen via je eigen mijn krat pagina. Log in met je persoonlijke gegevens en ga naar "abonnement aanpassen" om wijzigingen aan te brengen. Omdat wij wel tijd nodig hebben om producten te bestellen en producten voor jouw bestaande krat soms al besteld zijn, kan het voorkomen dat je nieuwe abonnement pas een week later ingaat. De bestellingen van de Gemakskrat (met levering op maandag) doen wij altijd op woensdag om 12.00 uur, die van de Weekendkrat Extra en de Gemakskrat (met levering in het weekend) op maandag om 9.00 uur. Is het niet helemaal duidelijk wanneer je nieuwe abonnement in gaat, neem dan contact op met info@dekrat.nl.
-
Tot wanneer kan ik mijn bestelling wijzigen?
Je kan je bestelling tot een kleine week voor de levering wijzigen.
- Bij levering op maandagavond kan je je bestelling wijzigen tot de woensdagmiddag 12:00 uur ervoor.
- Bij levering op donderdag, vrijdag of zaterdag kan je je bestelling wijzigen tot de maandagochtend 9:00 uur ervoor.
-
Kan ik mijn krat abonnement voor een bepaalde periode pauzeren?
Tijdelijk in het buitenland, aan het verhuizen of even geen zin in de krat? Geen probleem, je kan per direct je abonnement stop zetten. Hiervoor gelden dezelfde uiterste tijden als bij het wijzigen van je abonnement (zie "tot wanneer kan ik mijn bestelling wijzigen"). Ga naar je eigen mijn krat pagina en klik op "huidige abonnement" om je abonnement stop te zetten. Na een tijdje weer zin in de krat? Dan activeer je zelf weer je abonnement.
-
Kan ik mijn krat annuleren ivm vakanties etc.?
Dit is zeker mogelijk! Je kan je krat annuleren via je eigen mijn krat pagina. Ga naar "planning wijzigen" en je kan de desbetreffende week of weken annuleren door op ''ik sla deze week over'' te klikken. Mocht je later alsnog besluiten dat je de krat wel wilt ontvangen, dan kan dit door middel van de "toch ontvangen" knop aan te klikken. Tot wanneer je de krat kan annuleren kan je onder de desbetreffende week vinden.
-
Ik wil mijn krat abonnement opzeggen, hoe kan ik dit regelen?
Je kan je abonnement opzeggen door naar mijn krat te gaan en op de knop "pauzeren" te klikken. Aangezien wij met flexibele abonnementen werken, kan je je abonnement per direct stop zetten, met inachtneming van de besteldeadline van onze producten. Die is voor de maandag- en dinsdagkratten op woensdag 12.00u de week ervoor; voor de donderdag/vrijdag/zaterdagkratten op maandag 9.00u (in diezelfde week). Mocht je na een tijdje weer zin hebben in de krat, dan kan je via je eigen krat omgeving weer de krat bestellen!
-
Heb ik bedenktijd na het afsluiten van het abonnement?
Je hebt een bedenktijd van 14 dagen na ontvangst van de eerste krat. Maak je gebruik van je bedenktijd? Dan moet je wel betalen voor de kratten die je al geleverd hebt gekregen tijdens deze 14 dagen. Je kan gebruik maken van het herroepingsrecht door dit formulier te gebruiken.
Bezorging
-
Wordt de Krat ook bij mij bezorgd?
Al onze kratten worden landelijk bezorgd, met uitzondering van de Wadden eilanden.
-
Wordt mijn Krat gekoeld vervoerd?
Jazeker, gelijk na het vullen van de Krat worden ze per stuk in een gekoelde box verpakt. Hier krijg jij als klant niks van mee, want vlak voor het overhandigen haalt de bezorger je Kratje uit de box.
-
Wanneer wordt de Krat bij mij bezorgd?
De Gemakskrat & Gemakskrat Vega
De Gemakskrat wordt op maandagavond (17:00 - 22:00) bezorgd. Let op: Postcode 4000 en hoger tussen 12.00 en 22.00 uur.De Gemakskrat in het weekend wordt op donderdag- en vrijdagavond (17:00 - 22:00) geleverd. Let op: We leveren op donderdag de postcodes 4000 en hoger tussen 12.00 en 22.00. De vrijdagavondlevering is alleen mogelijk voor postcodes tot 3999.
De Weekendkrat Extra
De Weekendkrat Extra wordt op donderdag- en vrijdagavond (17:00-22:00).De Snelle Gezinskrat
De Snelle Gezinskrat wordt op maandagavond (17:00 - 22:00) bezorgd. -
Zijn er ook bezorgkosten aan de Krat verbonden?
Nee, wij hanteren géén bezorgkosten.
-
Ik wil mijn adres wijzigen, hoe doe ik dat?
Je kan je adres zelf wijzigen in je eigen mijn krat omgeving. Let op! Doe dit wel bij contactgegevens zodat je je adres definitief wijzigt. Als je je adres aanpast bij ingeplande kratten, dan pas je eenmalig het adres aan.
-
Kan ik aangeven hoe laat ik de Krat wil ontvangen?
Bij het bestellen van de krat kan je een tijdvenster voor bezorging kiezen. Binnen dit venster is het helaas niet mogelijk om een specifieke tijd te kiezen, maar je krijgt van ons van te voren een bericht met daarin een tijdsvenster van een uur. Hierdoor hoef je maar een uur in te plannen om de krat in ontvangst te nemen. Mocht je dan toch niet thuis zijn, dan proberen we het gewoon bij de buren. Komt je vaste bezorgmoment niet uit, dan kan je altijd eenmalig de dag of het bezorgadres wijzigen via weekje overslaan of wijzigen.
-
Kan ik de Krat eenmalig op een alternatief adres laten bezorgen?
Log in met je persoonlijke gegevens en ga naar weekje overslaan of wijzigen. Je kan dan het adres voor die desbetreffende week wijzigen.
-
Kan ik de Krat eenmalig op een ander bezorgmoment ontvangen?
Dit is zeker mogelijk! Je kan je bezorgmoment wijzigen via je eigen pagina (via het menu rechtsboven: mijn krat). Log in met je persoonlijke gegevens en ga naar Weekje overslaan of wijzigen. Je kan dan het bezorgmoment voor die desbetreffende week wijzigen.
Houd er rekening mee dat je wijzigingen tot een bepaald moment kan doorvoeren. Je kan onder de desbetreffende week vinden tot wanneer je het bezorgmoment kan wijzigen. De Weekendkrat Extra en de Gemakskrat (levering in het weekend) kunnen tot maandag 9:00 uur aangepast worden en de Gemakskrat en Snelle Gezinskrat (levering op maandagavond) tot woensdag 12:00 uur.
-
Wat gebeurt er met mijn krat als ik onverwachts afwezig ben op het moment van bezorging?
Mocht je een keer afwezig zijn tijdens het bezorgmoment, dan probeert de chauffeur de krat bij de buren te bezorgen. Mocht dit onverhoopt ook niet lukken dan neemt hij de krat mee terug en kijken we of we hem op een later moment kunnen naleveren. De chauffeur stuurt sowieso een bericht om aan te geven wat hij/zij met de krat heeft gedaan.
-
Kan ik mijn krat ook afhalen?
Ja dit is mogelijk. Op dit moment hebben we een afhaalpunt in Amsterdam in de Watergraafsmeer en vier locaties van Parcls. Bekijk hier de exacte locaties en ophaaltijden.
-
Het is al meer dan een half uur na het aangegeven bezorgtijdstip en mijn krat is er nog niet. Wat moet ik doen?
Als je krat meer dan een half uur te laat is, of hij is helemaal niet bezorgd en je hebt geen bericht gekregen, neem dan contact op met de Krat op nr 020-6930110 of info@dekrat.nl
-
Kan ik mijn krat ook voor de deur laten zetten als ik niet thuis ben?
Ja dit is mogelijk. Graag horen wij dit van te voren zodat wij hier een notitie van kunnen maken voor de chauffeur. Mocht je een schuur, tuinhuisje oid hebben, dan kan de krat ook daar neer gezet worden door onze chauffeurs. Mail naar info@dekrat.nl en wij maken de notitie in orde.
Betalingen
-
Wat kost de Krat
De Gemakskrat (inclusief de vega variant)
€ 42,- voor 2 personen
€ 53,- voor 3 personen
€ 63,- voor 4 personen
De Weekendkrat Extra
€ 39,- voor 1 persoon
€ 49,- voor 2 personen
€ 62,- voor 3 personen
€ 73,- voor 4 personen
De Snelle Gezinskrat
€ 71,- voor 3/4 personen (ouders met 2 kinderen)
€ 83,- voor 4/5 personen (ouders met 3 kinderen) -
Hoe kan ik mijn Krat betalen?
Je betaalt de Krat via IDEAL op het moment dat je voor het eerst bestelt. Mocht je hierna ervoor kiezen om een flexibel abonnement op de Krat te nemen, dan worden je toekomstige kratten via automatisch incasso betaald. Je betaalt dan steeds per krat, we incasseren het verschuldigde bedrag op de dag dat je krat geleverd wordt.
-
Wanneer vindt de betaling plaats?
De betaling vind via automatisch incasso plaats. We incasseren na de facturatie die rond het moment van de bezorging zal plaats vinden. Je ontvangt de factuur ook altijd via de mail.
-
Hoe kan ik mijn rekeningnummer wijzigen?
Je kan je rekeningnummer zelf niet wijzigen. Stuur een mailtje naar factuur@dekrat.nl waarin je aangeeft dat je je rekeningnummer wilt wijzigen en wij regelen het voor je.
-
Ik heb spijt van mijn bestelling, kan ik er nog vanaf?
Wettelijk heb je 14 dagen bedenktijd bij het afsluiten van een online abonnement.Als je ons een mailtje stuurt storten we het bedrag dat je hebt betaald meteen terug. Alleen als we jouw eerste krat al besteld en ingepland hebben, dan dien je die ene krat nog wel af te nemen en te betalen, maar daarvoor kan je je geld nog terugkrijgen. Je kan ons dan het beste een mailtje sturen via info@dekrat.nl, dan maken we het voor je in orde.
Overig
-
Wat moet ik doen met mijn lege krat?
Omdat wij de kratten recyclen dien je je lege krat mee te geven aan de chauffeur tijdens de volgende levering.
-
Wanneer komen de recepten online?
De recepten van de Krat komen een week eerder op maandag online, via deze week in de Krat. Op deze pagina vind je de inhoud van de Krat van die desbetreffende week. Aan de rechterkant van deze pagina kan je de inhoud van de daaropvolgende week zien. Mocht je die week de Krat niet ontvangen, maar de inhoud er wel erg lekker uit vinden zien, dan kan je deze alsnog bestellen via de knop "planning wijzigen" in je eigen mijn krat pagina.
-
Hoe kan ik de klantenservice van de Krat bereiken?
Je kan de klantenservice van de Krat via email en telefoon bereiken.
Email: info@dekrat.nl
Telefoon: 020-6930110
-
Wordt er rekening gehouden met allergieën en diëten?
Op dit moment is het jammer genoeg niet mogelijk om rekening te houden met alle allergieën en diëten. Neem contact op met de klantenservice om te overleggen over de mogelijkheden.
-
Kan ik de Krat ook kado geven?
Jazeker kan dat! je kan dat op 2 manieren doen:
- Ga naar https://www.dekrat.nl/nl/krat-... en klik op kadobon bestellen.
- Je kan ook een losse krat bestellen en dan bij het bezorgadres het adres van degene aan wie je de krat kado wil geven invullen. Jij kiest dan het bezorgmoment en de krat is echt een verrassing.
-
Hoe kan ik mijn kado voucher inwisselen?
Momenteel is de functie om je kado voucher in te wisselen niet werkzaam op onze nieuwe website, we zijn achter de schermen hard aan het werk om dit op te lossen. Tot die tijd kan je de kado voucher inwisselen door ons even te bellen (020-6930110) of een email te sturen: Info@dekrat.nl. We helpen je graag! -
Kan ik de recepten ook in het Engels ontvangen?
Dit is mogelijk door de gehele pagina te vertalen naar het Engels via Google vertalen.
-
Ik heb een andere vraag of suggestie
Heb je een vraag die hier niet tussen staat of een suggestie of leuk idee voor de Krat, stuur dan een mailtje naar info@dekrat.nl, dan krijg je zo snel mogelijk antwoord.
-
Ik heb een klacht over de inhoud van de krat
We streven naar een mooi eerlijk product met goede service. Mocht er onverhoopt toch iets mis zijn met de inhoud van de krat, dan horen wij het natuurlijk graag. Stuur een email naar info@dekrat.nl of bel naar 020-6930110.